Van ISO-d? Akkor marketingesed – és jó borod – is van!
2017. szeptember 28.
A versenytársaid a hibáidból élnek – kérdezd az ISO-t!
2017. november 16.

Felelőssége csak az embernek van – de az ISO-nak több szeme van, mint nekünk

A morális dilemmákat, mellyel oly kínos vezetőként szembesülni, szinte minden esetben vállalkozásunk valamilyen hiány-tünete okozza. Valamiből nincs elég, vagy valamit nem tettünk meg, esetleg nem időben, de az is lehet, hogy valaki hiányzik a csapatunkból. Ez a mi felelősségünk. Mivel csak két szemünk van, jellemzően egyszerre csak egy irányba tudunk figyelni – ez kétségtelen korlát. Az ISO 9001-nek annyi szeme van viszont, amennyire nekünk szükségünk volna a tökéletes éleslátáshoz.

Emiatt aztán az ISO 9001 nem beruházási, hanem takarékossági kérdés: mérjük fel, mennyi időt, energiát és ügyfelet “spórolunk” egy olyan rendszer bevezetésével, amely képes beazonosítani a működési kockázatokat, szemüveg nélkül.

 Mire van szeme az ISO-nak?

  • a „lehetetlen küldetésre” – van az úgy, hogy nem jól mérjük fel korlátainkat és túlvállaljuk magunkat vagy a saját infrastruktúránkkal nem vagyunk képesek ellátni a feladatot. Ettől még ugyanúgy felelősek vagyunk a dolgok kimeneteléért, mintha tisztában lennénk cégünk valódi adottságaival.
  • a kockázatokra – legyen az beruházási, fejlesztési vagy egyszerűen likviditási probléma, ha meghaladja arányainkat, az ISO automatikusan figyelmeztet rá. Ez önmagában is kincset ér, hiszen megóvhatjuk cégünket úgy az alul-tervezéstől, mint a fölösleges fejlesztésektől.
  • az optimális kihasználtságra – ez minden vállalkozó álma: a legkevesebből a legtöbbet kihozni. Csak annyit akarunk költeni, amennyi az optimális teljesítményhez mindenképpen szükséges. Rendszer nélkül egyszerűen képtelenség tükörbe nézni és rájönni a jó arányokra.
  • a humán erőforrás színvonalára – érzelmi kérdés, amin nagyot lehet bukni. Szerethetjük a munkatársat, de minél erősebben kötődünk hozzá érzelmileg, annál kevésbé tudjuk objektíven megítélni a teljesítményét. Az ISO jó szemüveg ehhez a művelethez.
  • a piaci kihívásokra – szeretjük tudni a helyünket a saját piacunkon, de miközben saját állásainkat védjük, párhuzamosan az új igényekkel is foglalkoznunk kell. A vezető felelőssége, hogy legyen egy rendszer, ami jelzi, milyen trendekkel kell fölvennünk a versenyt és hogyan változnak meglévő ügyfeleink igényei.
  • az „emlékekre” – egy cég életében gyorsan zajlanak a folyamatok és nem mindet látjuk azonnal. Amikor viszont elemeznünk kell működésünket, hatékonyságunkat, vagy új stratégián dolgozunk, nem árt, ha van egy olyan rendszer, amely visszakereshetővé teszi számunkra az elmúlt időszak történéseit.
  • felelősségünk korlátaira – ezt szeretjük a legjobban. A határ, ahonnan már nem a mi felelősségünk a dolog, néha nem egyértelmű. Sok kisvállalkozó esik a „mindent nekem kell irányítanom” csapdájába. Az ISO arra is megtanít, meddig a miénk a terep és honnan kell elengedni a problémát.

Kicsit jogász, kicsit közgazdász, kicsit pszichológus, kicsit marketinges, kicsit optikus – ez az ISO 9001 és ilyennek is kell lennie egy profi minőségirányítási rendszernek. Ne mondja, hogy nincs szüksége rá!